به گزارش خبرنگار خودروکار، پیش فروش پژو 2008 بلاخره بعد از کلی حرف و حدیث و البته تاخیر انجام گرفت و اولین خودروی پسابرجامی البته با تولید داخل 30 درصد متقاضیان را پشت سیستم و سایت ثبت نام میخ کوب کرد که مبادا سایت بسته شود و ما از غافله پیش فروش عقب بمانیم.
ثبت نام از ساعت 10 روز پنج شنبه باز شد و در ساعات ابتدایی این ظرفیت نبود که پر شد بلکه پهنای باند سرور سایت جواب نداد و متقاضیان نمی توانستند ثبت نام خود را تکمیل کنند.
بعد از آن در ناباوری فراوان معاون فروش ایران خودرو مصاحبه کرد و گفت اشکالات سیستم به زودی برطرف می شود و همچنان یک سوم ظرفیت برای متقاضیان باقی مانده است.
نکته ای که باورش کمی دور از تصور بود که ایران خودرو آن هم پژو های جدیدش را پیش فروش کند و بعد از چند ساعت ظرفیت هنوز تکمیل نشده باشد.!
پیش از این عادت داشتیم که برخی نمایندگی های فرصت طلب اجازه نفس کشیدن به مشتریان واقعی را در همان دقایق ابتدایی پیش فروش ندهند و ظرفیت ها نهایت در ساعت اول پر شود اما اینبار داستان کمی متفاوت بود و بر خلاف تصورها، 2008 به سرعت پر نشد و تا عصر همچنان سایت ثبت نام باز ماند.
این مسئله چند نکته قابل تامل همراه دارد که دانستن آن برای مشتریان و به خصوص شرکتهای دیگر خودرویی کشور خالی از لطف نیست، اول آنکه شرکت ایران خودرو شرایط را طوری طراحی کرده بود که مشتریان واقعی آن هم با شماره ملی خود اقدام به ثبت نام کنند و مجال زیادی برای دلالان بوجود نیامد وگرنه قطعا زودتر از این حرفها ظرفیت تکمیل می شد و دوباره شاهد دلال بازی کارتکس این خودرو در بازار می بودیم.
نکته قابل تامل بعدی تغییر ذائقه خریداران خودرو بود که نشان داد دیگر خیلی از متقاضیان تمایلی به خریدهای اینگونه ندارند و به گونه ای به خرید اقساطی عادت کرده اند و ترجیح می دهند دیگر سرمایه خودرو را ماه ها برای پیش فروش یک خودرو بلوکه نکنند و به نوعی قید اختلاف قیمت احتمالی در بازار را می زنند و ترجیح می دهند خودرو را سر فرصت با شرایط مناسب خریداری کنند.
این تغییر ذائقه خریداران خودرو می تواند زنگ خطر بزرگی برای فعالان صنعت خودرو باشد چرا که دیگر حتی ایران خودرو هم نمی تواند راحت خودرو بفروشد و برای بدست آوردن سهم بازار و ترغیب مشتریان جدید به خرید محصولات، باید شرایط فروش را متناسب و به نوعی ناز مشتریان را کشید تا برای خرید خودرو کارت بکشند.
این اوضاع در شرایطی کار را برای شرکتهای تولیدکننده و وارد کننده خودرو سخت تر می کند که بازار امسال با ورود برندهای جدید و قراردادهای پسابرجای خودروسازان متنوع تر می شود، آنوقت است که شرکتهای فعال در این بازار شاید مجبور شوند برای کسب سهم بازار بیشتر باز هم سبک بازی خودرو را در زمین پر چاله فروش امسال عوض کنند.
گزارش از رضا حسینی
انتهای پیام/
اما دیر یا زود به آن مرحله میرسیم که دیگر بازگشتی نداره و شرکت های داخلی ورشکست می شود